luni, 23 iulie 2012

Pregătirea cadrelor didactice pe tematici europene

În perioada 16-17 iulie am participat la programul de formare "Pregătirea cadrelor didactice pe tematici europene", organizat de Institutul European din România, în cadrul unui contract de licitație cu Reprezentanța Comisiei Europene în România.
Cursul s-a desfășurat în București și s-a bucurat de o foarte bună organizare (mulțumim coordonatoarei de proiect Cornelia Predoiu!) și de prezența a doi formatori excepționali: Adriana Sofronea și Mihai Manea.
Activitățile au fost interesante, informațiile primite ne vor fi utile, iar caracterul predominant practic-aplicativ a fost apreciat de toți participanții.



Marile etape ale construcției europene, instituțiile și organismele UE, cetățenia europeană, proiectare de lecții- la diferite discipline de învățământ sau ca activități extracurriculare-, informații despre programul Comenius, materiale informative și de folosit la clasă... toate acestea le pot pune la dispoziția celor ce doresc să proiecteze și să desfășoare cu elevii activități pe tematici europene.

vineri, 6 iulie 2012

Şcoala din vacanţă- pentru bibliotecari şcolari şi nu numai

Notă explicativă: nu o să dau cu "copy-paste" (conform trendului de moment), dar voi folosi în mare măsură ceea ce am citit în eseurile de evaluare ale participanţilor. Pentru că nu am găsit eu cuvinte mai potrivite spre a exprima ce s-a întâmplat în zilele de curs, în mintea şi în sufletul celor care au fost acolo.

Ultimele zile ale unui iunie canicular ne-au adus participarea la cursul "Biblioteca şcolară mai aproape de elevi". Eu, 23 de bibliotecare şcolare şi o profesoară de limba franceză venită să afle mai multe despre cum să atragă elevii spre lectură. Plus oamenii de la Casa Corpului Didactic Dâmboviţa, fără de care aceste cursuri nu s-ar putea desfăşura în bune condiţii.
La început... 
-reticenţă
-oameni încărcaţi de diverse probleme, pe care le aduc cu ei fie că vor, fie că nu vor
-gândire inginerească şi calcule conform cărora vor fi cheltuiţi 50 de lei din cei 400, indemnizaţia unui bibliotecar cu jumătate de normă
-naveta din mai multe bucăţi
-mers pe jos, traversând oraşul spre CCD
-căldură mare şi sufocantă
-sală de curs fără aer condiţionat...
şi toate astea pentru un alt curs obositor, plictisitor...

Am început cursul şi am descoperit oameni dăruiţi meseriei lor; care m-au făcut să-mi amintesc de bibliotecara de la liceul meu: o fiinţă mică, ştearsă, aproape invizibilă în peisaj, dar un mare pedagog şi om de cultură, atunci când ne vorbea, când ţinea locul profesoarei de limba română, pe care ne-am fi dorit-o mai des plecată, ca să facem orele cu doamna bibliotecară.
Învăţare experienţială şi metode nonformale... funcţionează întotdeauna şi aduc rezultate bune, atât mie ca formator, cât şi formabililor.

La final...
-emoţie
-relaxare
-metode noi, care pot fi adaptate conform nevoilor ce apar în fiecare şcoală
-interacţiune, colaborare
-am descoperit copilul din noi şi l-am lăsat să se joace un pic
-am descoperit că nu există vârstă pentru a învăţa, că nu există limite în a descoperi tainele cărţilor
-învăţare şi eficienţă
-un suflu nou pentru modul de exercitare a profesiei de bibliotecar
-am învăţat că uneori pot spune "azi, Nu; poate mâine...; sigur mâine"
-am hotărât să nu lăsăm să treacă nicio zi fără să citesc, să văd şi să aud ceva frumos


P.S. în timp ce scriu, la ştiri, la TV, se vorbeşte despre Opera din Braşov, care a susţinut un spectacol în Piaţa Sfatului. O "altă lume", precum se vede, un alt mod de abordare, aşa cum a fost şi mesajul cursului despre care am relatat mai sus. 


P.P.S. Oricine a fost acolo poate adăuga orice... nu aveam cum să prind eu totul într-o singură postare!