luni, 6 august 2012

Şcoala din vacanţă- comunicare şi relaţionare

În buna tradiţie a ultimilor ani, CCD Dâmboviţa a găzduit şi în această vacanţă cursuri de formare pentru personalul din învăţământul preuniversitar. Unul dintre ele, cel de management al comunicării şi al relaţionării.
Veniţi cu obiective clar definite, din curiozitate sau doar din pornirea interioară de a descoperi dacă sunt buni comunicatori ori cum să-şi îmbunătăţească relaţiile, participanţii au avut ocazia să adauge câte ceva cunoştinţelor pe care deja le aveau şi, mai ales, să acorde un plus de atenţie dezvoltării personale.
Să refuz fără să mă simt vinovat pentru asta, să spun altcuiva "nu" pentru a-mi spune mie "da", să zic "azi e despre mine" nu înseamnă egoism, înseamnă doar că mă pun pe mine în centrul relaţiilor mele, că îmi îmbunătăţesc relaţia cu mine însămi/ însumi.
Să trec de la "trebuie" imperativ la "am nevoie...", "îmi doresc...", "îţi cer să...."; să primesc şi să amplific mesajele pozitive, să restitui sau să le arunc la "coşul de gunoi relaţional" pe cele toxice nu e uşor: se învaţă şi se exersează în timp.

Cele 36 de ore de cursau deschis doar o portiţă, încă sunt multe întrebări de pus, încă sunt multe de aflat, de făcut, de experimentat...

luni, 23 iulie 2012

Pregătirea cadrelor didactice pe tematici europene

În perioada 16-17 iulie am participat la programul de formare "Pregătirea cadrelor didactice pe tematici europene", organizat de Institutul European din România, în cadrul unui contract de licitație cu Reprezentanța Comisiei Europene în România.
Cursul s-a desfășurat în București și s-a bucurat de o foarte bună organizare (mulțumim coordonatoarei de proiect Cornelia Predoiu!) și de prezența a doi formatori excepționali: Adriana Sofronea și Mihai Manea.
Activitățile au fost interesante, informațiile primite ne vor fi utile, iar caracterul predominant practic-aplicativ a fost apreciat de toți participanții.



Marile etape ale construcției europene, instituțiile și organismele UE, cetățenia europeană, proiectare de lecții- la diferite discipline de învățământ sau ca activități extracurriculare-, informații despre programul Comenius, materiale informative și de folosit la clasă... toate acestea le pot pune la dispoziția celor ce doresc să proiecteze și să desfășoare cu elevii activități pe tematici europene.

vineri, 6 iulie 2012

Şcoala din vacanţă- pentru bibliotecari şcolari şi nu numai

Notă explicativă: nu o să dau cu "copy-paste" (conform trendului de moment), dar voi folosi în mare măsură ceea ce am citit în eseurile de evaluare ale participanţilor. Pentru că nu am găsit eu cuvinte mai potrivite spre a exprima ce s-a întâmplat în zilele de curs, în mintea şi în sufletul celor care au fost acolo.

Ultimele zile ale unui iunie canicular ne-au adus participarea la cursul "Biblioteca şcolară mai aproape de elevi". Eu, 23 de bibliotecare şcolare şi o profesoară de limba franceză venită să afle mai multe despre cum să atragă elevii spre lectură. Plus oamenii de la Casa Corpului Didactic Dâmboviţa, fără de care aceste cursuri nu s-ar putea desfăşura în bune condiţii.
La început... 
-reticenţă
-oameni încărcaţi de diverse probleme, pe care le aduc cu ei fie că vor, fie că nu vor
-gândire inginerească şi calcule conform cărora vor fi cheltuiţi 50 de lei din cei 400, indemnizaţia unui bibliotecar cu jumătate de normă
-naveta din mai multe bucăţi
-mers pe jos, traversând oraşul spre CCD
-căldură mare şi sufocantă
-sală de curs fără aer condiţionat...
şi toate astea pentru un alt curs obositor, plictisitor...

Am început cursul şi am descoperit oameni dăruiţi meseriei lor; care m-au făcut să-mi amintesc de bibliotecara de la liceul meu: o fiinţă mică, ştearsă, aproape invizibilă în peisaj, dar un mare pedagog şi om de cultură, atunci când ne vorbea, când ţinea locul profesoarei de limba română, pe care ne-am fi dorit-o mai des plecată, ca să facem orele cu doamna bibliotecară.
Învăţare experienţială şi metode nonformale... funcţionează întotdeauna şi aduc rezultate bune, atât mie ca formator, cât şi formabililor.

La final...
-emoţie
-relaxare
-metode noi, care pot fi adaptate conform nevoilor ce apar în fiecare şcoală
-interacţiune, colaborare
-am descoperit copilul din noi şi l-am lăsat să se joace un pic
-am descoperit că nu există vârstă pentru a învăţa, că nu există limite în a descoperi tainele cărţilor
-învăţare şi eficienţă
-un suflu nou pentru modul de exercitare a profesiei de bibliotecar
-am învăţat că uneori pot spune "azi, Nu; poate mâine...; sigur mâine"
-am hotărât să nu lăsăm să treacă nicio zi fără să citesc, să văd şi să aud ceva frumos


P.S. în timp ce scriu, la ştiri, la TV, se vorbeşte despre Opera din Braşov, care a susţinut un spectacol în Piaţa Sfatului. O "altă lume", precum se vede, un alt mod de abordare, aşa cum a fost şi mesajul cursului despre care am relatat mai sus. 


P.P.S. Oricine a fost acolo poate adăuga orice... nu aveam cum să prind eu totul într-o singură postare!

luni, 30 aprilie 2012

Mulțumirea pentru lucrul bine făcut

În anul școlar trecut, am avut ocazia să fiu formator în domeniul calității educației, angajat de ARACIP. În această calitate, am susținut un curs de formare în care grupul țintă a fost alcătuit din membrii CEAC, ai Consiliului de Administrație și directori ai școlilor.
Se pare că am format o echipă bună împreună cu colega mea, Daniela Barbu, deoarece am primit de la o participantă la curs un e-mail cu următorul mesaj:
"Am trecut cu bine evaluarea de la aracip.
Va multumesc foarte mult pentru  informatiile primite la curs, acum mi-au fost de un real folos.
Cu stimă,
Ciobanu Elena Monica
Grădinita 1 Târgoviste"
Ce  poate fi mai frumos decât mulțumirea pentru lucrul bine făcut? Mulțumirea personală, căreia i se adaugă ca o confirmare, mulțumirea beneficiarilor!

marți, 13 martie 2012

Părerea mea

O fetiță de 8 ani a murit la școală, în hazna. Este știrea care se repetă, obsesiv, de ieri, de când s-a întâmplat accidentul.
Întâmplarea, în sine, este tragică. De-a lungul timpului, s-au mai întâmplat și alte nenorociri prin școli.
E normal să se caute vinovați. E normal ca aceștia să fie pedepsiți. Dar nu e normal ce văd la televiziuni nici acum, nici ce am văzut în alte situații.
Știrea prezentată la protv este demnă de propaganda și manipularea de pe timpul comunismului. Mai întâi imagini cu sicriul, fotografia fetiței, mama și bunica jelind. Apoi Andreea Esca, agresivă și ofuscată, că directoarea a fost doar destituită din funcție, iar profesoara de serviciu a fost doar "tunsă" la salariul și așa împuținat de guvernanți. E drept că, în acest peisaj, protv-ul face și o gafă, care le dă peste cap "construcția" anterioară: apare și o declarație în care părinții fetiței spun că ei consideră că primăria și constructorii ar fi de vină.
Am fost mereu de această părere în majoritatea cazurilor similare: rareori e vorba despre neglijență în serviciu a dascălilor. Pentru că nu e vorba despre incompetență, ci despre neputință, imposibilitate. Imposibilitatea profesorului de serviciu sau a directorului de școală de a fi ubicuu. Cine nu mă crede să vină și să fie "profesor de serviciu" pentru o zi; să supravegheze într-o recreație 100 de copii (minim), să îl văd cum reușește să fie în atâtea locuri și să prevină incidentele și accidentele care se pot întâmpla în fiecare clipă. Și nu e vorba despre orice copii, ci despre copii care au fost înștiințați despre normele de sănătate și securitate în școală, care semnează la fiecare început de semestru că le cunosc și le vor respecta (pe ele, pe norme).
Am fost mereu de această părere, mi-am prezentat-o și susținut-o în mediul proxim de câte ori a fost cazul, o scriu azi, aici pentru că directoarea în cauză mi-a fost colegă de liceu și îmi este prietenă. Nu este vina ei, destituirea ei nu rezolvă și nu va rezolva nimic (e doar un gest disperat de a arăta că autoritățile au avut o reacție), astfel de accidente vor mai fi dacă nu se umblă la cauzele reale și profunde...
Și nu se va umbla prea curând.
Părerea mea!

marți, 10 ianuarie 2012

Rezolvare problemă de clasa a IV-a (III)

Voi relua o discuție pe care am tot purtat-o mai ales la rubrica de comentarii a primei postări cu titlul de mai sus.
Din păcate, majoritatea celor care cer ajutor postează ca anonimi. Bănuiesc că sunt părinți... pot să folosesc termenul disperați? Dacă sunt părinți, atunci ce fac ei pentru a remedia situația de fond? Pentru a elimina cauzele situației în care sun ei și copiii lor.
Posibile cauze... am scris despre ele... și despre posibile soluții am scris! Situația însă pare a rămâne neschimbată. E vacanță încă și, după doar două zile în care nu am avut timpul și disponibilitatea necesare de a-mi deschide e-mail-urile și de a răspunde mesajelor, găsesc o mulțime de probleme de rezolvat. Probleme de matematică, pentru că repet: problema de fond (de ce copilul nu reușește să-și rezolve problemele) nu o pot rezolva eu pentru părinții care cer ajutor!
În concluzie:
1. revin cu rugămintea de a vă scrie numele (atunci când selectați profilul, în loc să dați click pe "anonim", mergeți la "nume" și completați rubrica);
2. înainte să îmi scrieți textul problemei de matematică, vă rog să îmi expuneți pe scurt problema copilului dvs. (de ce credeți că nu poate rezolva ce are de rezolvat !);a
3. rugămințile de la 1. și 2. au caracter de condiție pentru a primi un răspuns din partea mea;
4. orice alt cititor poate oferi o soluție (soluție primită de la propriul copil, căruia vă sugerez să îi dați textele problemelor primite de alți copii); cred că v-ar fi mai bine celor care aveți nevoie din când în când de ajutor să vă sprijiniți unul pe celălalt!
Și acum, rezolvări la problemele pe care le-am primit, în ordinea venirii lor:
1. La ora de educație fizică
-dacă așezați câte 5 pe rând nu rămân elevi în afara rândului, iar numărul de elevi este mai mic decât 30, atunci numărul elevilor se împarte exact la 5, adică poate fi: 5, 15, 20, sau 25
-în următoarea etapă a rezolvării, verificați celelalte precizări ale problemei, împărțind numărul de elevi (fiecare valoare posibilă) la 3 și la 4
-veția afla astfel răspunsul corect!
2. Livada
-dacă s-ar mai planta 3 pruni, atunci totalul ar fi de 172+3 pomi
-numărul perilor va fi notat cu "x"; atunci meri vor fi 2x, iar pruni 4x
-făcând totalul, veți obține 7x=175
-x se calculează împărțind 175la 7; astfel veți afla numărul perilor
-numărul merilor și al prunilor se calculează apoi, conform datelor problemei
3. Dacă cele două numere devin 15 și 23, atunci suma lor va fi 38, deci cu 4 mai mare decât suma inițială (34);
-înseamnă că numerele au fost mărite cu 4, deci câte 2 pentru fiecare
-micșorați cu 2 valoarea actuală a fiecărui număr și veți afla valoare inițială
4. -din prima relație rezultă că a=b+7
-se înlocuiește în a doua relație și se obține: b+7+b+2c=53, adică: 2b+2c=46
-scoțând pe 2 factor comun, 2(b+c)=46, deci b+c=46:2

duminică, 4 decembrie 2011

Toleranța zero față de violență-prima activitate

Este numele unui proiect educațional inițiat în 2010 de Școala cu clasele I-VIII Nr. 3 Slobozia, județul Ialomița, proiect la care- începând cu acest an- a devenit partener și Școala nr. 2 Picior de Munte, din județul Dâmbovița.
În ziua de 25 noiembrie, în școala noastră a avut loc prima activitate din cadrul acestui proiect, activitate prin care am organizat lansarea proiectului la nivel local.
Au participat elevi și cadre didactice din localitate, reprezentanţi ai comunităţii.
Activitatea s-a bazat pe informarea şi pe dezbaterea activităţilor care vor fi desfășurate de-a lungul anului școlar curent în cadrul proiectului.
Au fost distribuite materiale informative,a fost promovată activitatea de consiliere în domeniul comunicării și relaționării nonviolente.