duminică, 21 martie 2010

Rezolvare problemă de clasa a IV-a (II)

Iată şi a doua problemă propusă de Omerica:
Perimetrul unui dreptunghi este de 178cm. Dacă lungimea se măreşte cu 39 cm, atunci lăţimea devine 1/3 din lungime. Să se afle dimensiunile dreptunghiului.

Rezolvare:
Precizare: păstrăm notaţiile din rezolvarea primei probleme.
Începem de la formula de calcul a perimetrului și de la valoarea acestuia, scrisă sub forma:
P=2x(L+l)=178
L+l=178:2
L+l=89
Mărind lungimea cu 39 cm, suma dimensiunilor devine:
L+l=89+39
L+l=128
În acest moment, lățimea este egală cu 1/3 din lungime sau, cu alte cuvinte, lungimea este de 3 ori mai mare decât lățimea. Reprezentarea grafică arată așa:

lățimea: I_______I
lungimea: I_______I______I_______I
Suma lor este de 128, deci cele 4 părți egale valorează 128.
l=128:4
l=32cm
L=3 x l
L=3x32
L=96cm
Pentru a calcula valoarea inițială a lungimii dreptunghiului, scădem cei 39 de centimetri cu care a fost mărită conform enunțului problemei.
L=96-39
L=57cm

Verificare:
P=2x(L+l)
P=2x(57+32)
P=2x89
P=178cm

Răspuns: L=57cm; l=32cm

38 de comentarii:

  1. bechir loredana11 aprilie 2010, 02:08

    de ce nu dati copiilor sa lucreze probleme

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu ştiu ce aţi vrut să spuneţi:
    -de ce nu lucrează copiii fără ajutor? probabil nu li se explică la şcoală sau nivelul de accesibilitate al problemelor depăşeşte nivelul intelectual al copilului
    -de ce nu lucrează învăţătorul mai mult cu copiii? poate că lucrează...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. lili an si eu o problema cre nu o stiu e din manualul de clasa a4a pagina 61 problema nr 8

      Ștergere
    2. În primul rând nu postezi unde trebuie: la cea mai recentă postare cu acest titlu, notată cu IV.
      În al doilea rând, postezi ca anonim, ceea ce nu mi se pare civilizat.
      În al treilea rând nu știu la care manual te referi. Eu nu am manualele, deci e nevoie să scrii textul problemei.

      Ștergere
  3. unde sunt postate problemele?

    RăspundețiȘtergere
  4. ma puteti ajuta cu o problema,daca va rog frumos?

    RăspundețiȘtergere
  5. Problemele la care aveţi nevoie de ajutor le postaţi aici, la rubrica de comentarii sau mi le trimiteţi pe adresa de e-mail ld.confident@yahoo.com.
    Vă ajut cu plăcere!

    RăspundețiȘtergere
  6. un copil are in colectie timbre de 3 feluri, romanesti, englezesti si frantuzesti.71 nu erau frantuzesti, 62 nu erau romanesti si 75 nu erau englezesti. cate timbre are de fiecare....

    RăspundețiȘtergere
  7. mihai,andrei si radu sunt colegi.Impreuna ,cei 3 colegi au cu 226 de timbre mai mult decat radu,cu 399 de timbre mai mult decat andrei si cu 325 de timbre mai mult decat mihai. Cate timbre are fiecare?(rezolvati problema folosind notatiile a,b si c. Problema de clasa a 4.)

    RăspundețiȘtergere
  8. O să vă dau un răspuns parțial și vă voi ruga să citiți postarea care are același titlu, partea a III-a. Pentru răspunsuri complete, vă rog să respectați ce am scris acolo.
    Acum rezolvarea: fie a,b,c nr. de timbre pe care le are Mihai, respectiv Andrei, Radu.
    Enunțul: cei trei au împreună cu 226 mai mult decât Radu se transcrie matematic astfel:
    a+b+c=c+226 . Similar, celelalte două:
    a+b+c=b+399
    a+b+c=a+325
    Separând necunoscutele, fiecare relație de mai sus se scrie:
    a+b+c-c=226, de unde:
    a+b=226. La fel:
    a+c=399
    b+c=325
    Adunând cele trei relații, obțineți:
    2a+2b+2c=950 sau
    2x(a+b+c)=950
    a+b+c=475.
    c=475-226
    b=475-399
    a=475-325.
    Faceți calculele și veți încheia rezolvarea.
    Ne re-citim pe cealaltă postare dacă mai vreți să primiți ajutor!

    RăspundețiȘtergere
  9. Va rog am nevoie de ajutor pentru urmatoarea problema:gasiti cel mai mare nr.natural de trei cifre care are o cifra egala cu diferenta celorlalte doua cifre.

    RăspundețiȘtergere
  10. O primă variantă ar fi 990, deoarece cifra sutelor-9 - este egală cu diferența celorlalte două cifre (9-0=9); dacă apare condiția ca cifrele să fie diferite, atunci numărul este 891.

    RăspundețiȘtergere
  11. daca la 1/5 dintr-un nr a adaug 3 obtin 1/4 din a.CARE ESTE NR A .?

    RăspundețiȘtergere
  12. Dacă 1/4 din a este egală cu 1/5 din a +3, atunci a (cele 4/4 ale lui) = 4/5+12, ceea ce înseamnă că 1/5 din a=12. Atunci a=12x5=60
    E recomandabil să faceți un desen cu segmente și e foarte important pentru copil să fi înțeles noțiunea de fracție echiunitară.
    E VALABILĂ ȘI AICI RUGĂMINTEA DE A VĂ SCRIE NUMELE!

    RăspundețiȘtergere
  13. Dan si Cristian au impreuna 120 lei. Daca Dan primeste de la Cristian 1/4 din suma pe care o are Cristian, copiii au sume egale.Cati lei a avut fiecare copil.va rog frumos sa mi-o reprezentati grafic, ca asta nu inteleg eu .Va multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  14. sunt cristina si eu am trimis problema de mai sus.

    RăspundețiȘtergere
  15. Cristian rămâne cu 3 sferturi (3/4)din suma pe care o avusese, iar un sfert se adaugă sumei lui Dan.
    C: _____ _____ _____
    D: _____ _____ _____
    Așa cum se vede și din desen, suma pe care o avea Dan este egală cu 2/4 din suma lui Cristian. Deci, cei 120 lei se împart în 6 părți egale.
    120:6= 20 lei (1/4 din suma lui Cristian)
    Cristian avea 20x4= 80 lei
    Dan avea 40 lei

    RăspundețiȘtergere
  16. as avea si eu o problema daca mati putea ajuta
    treimea unui nr adunata cu dublu nr este 987 .aflati nr

    RăspundețiȘtergere
  17. mara si zola au impreuna 530lei .daca zola cheltuieste o treime din suma cheltuita de mara si fiecareia i raman 45 lei . aflati cati lei a avut fiecare la inceput

    RăspundețiȘtergere
  18. buna ziua! ma numesc sorin,am un baiat in clasa a 3-a si ma descurc greu sa-l pot ajuta la lectii din cauza ca materia e grea in ziua de azi fata de clasa in care se afla copiii.doamna nu explica pe intelesul copiiilor,am si eu o problema la care oricat m-as kinui,nu-i pot da de cap.va rog din suflet sa ma ajutati... a-b=23,a:b=4rest2 care sant numerele? va multumesc din suflet.

    RăspundețiȘtergere
  19. Din prima relaţie, rezultă că a este cu 23 mai mare decât b, deci a=b+23.
    Din a doua rezultă că a=4b+2.
    Egalând cele două expresii, obțineți că:
    4b+2=b+23 (separați termenii, scriind: 4b-b=23-2)
    Deci 3b=21
    b=21:3, deci 7, apoi aflați pe a: a=23+7.
    Aveți dreptate, problema depășește programa școlară de clasa a III-a. Poate ar fi bine să îi spuneți doamnei învățătoare să dea astfel de probleme celor care au aptitudini speciale pentru matematică, iar celorlalți să le dea ceva adecvat vârstei lor.

    RăspundețiȘtergere
  20. va multumesc din suflet. s-ar putea rezolva si cu ajutorul segmentilor?daca da,v-as ruga daca se poate sa-mi explicati cum s-ar putea.imi cer scz ca va necajesc,dar va cer asta ca sa-i pot explica si baiatului,sa inteleaga, va multumesc inca odata si imi cer mii de scz pt deranj.

    RăspundețiȘtergere
  21. Desenați pentru prima expresie un segment pentru b și același segment plus o linie punctată puțin mai lungă decât 3 segmente pe care scrieți 23 pentru a. Apoi desenați 4 segmente și o linie punctată mai scurtă pe care scrieți 2. Astfel veți observa că 3 segmente valorează cât 23-2 adică ce spuneam mai sus: 3b=21.

    RăspundețiȘtergere
  22. Ma ajutati si pe mine cu o problema de clasa a 4-a,va rog?Problema este:
    Într-o livada s-au plantat 320 pomi,din care 5 supra 8 sunt pruni,4 supra 5 din numarul prunilor sunt meri,iar restul sunt peri.Cati peri sunt in livada?

    RăspundețiȘtergere
  23. calculezi nr. prunilor:
    5/8 din 320 = 5x320:8
    nr. merilor:
    4/5 din rezultatul obținut mai sus=4x rezultat:5
    nr. perilor:
    320- suma rezultatelor obținute anterior

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. buna ziua! va deranjez din nou cu o problema,de fapt la doua problema as vrea sa ma ajutati daca santeti amabila si nu va deranjez: 1)in doua vase se afla 200l suc. In primul se afla cu 4l mai putin decat in al doilea. cum as putea sa o rezolv pe intelesul baiatului la nivel de clasa a treia? iar a doua problema : Intr-un rezervor este de 5 ori mai multa benzina decat in altul. Daca s-ar lua din primul rezervor 18dal si s-ar pune in al doilea,in cele doua rezervoare ar fi cantitati egale. Ce cantitate de benzina se afla in fiecare rezervor? va multumesc din suflet.

      Ștergere
  24. va rog sa ma ajutati si pe mine cu aceste doua probl. probl.nr 1.Un patrat are perimetrul egal cu al unui dreptunghi.Stiind ca dreptunghiul are lungimea de 16 m,iar latimea cu 4 m mai mica,afla latura patratului. probl.nr 2..Un patrat si un dreptunghi au acelasi perimetru.Perimetrul dreptunghiului este de 84 m,iar latimea este cat jumatate din lungime.Afla..a)lungimea si latimea dreptunghiului,..b)latura patratului

    RăspundețiȘtergere
  25. Răspunsul îl găsiți la postarea din toamna lui 2014, notată cu nr. (5)

    RăspundețiȘtergere
  26. in doua closare sunt 680 de tibre. daca s-ar lua27 de timbre din primul closar si s-ar pune in al doilea closar,atunci in primul ar fi de trei ori mai putine timbre decat in al doilea. cate timbre sunt in fiecare closar? ma puteti ajuta va rog mai repde

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Răspund aici, dar data viitoare postează la numărul V, cea mai recentă postare cu același titlu. Altfel, nu mai răspund. În plus, reține că job-ul meu nu e să vă rezolv vouă probleme, deci nu pot răspunde mereu foarte repede!
      Notează numărul de timbre din al doilea clasoar cu b și pe cel din primul cu a.
      a=3xb
      Deci, a+b=680 se poate scrie 4xb=680
      b=680:4, iar a va fi de 3 ori mai mare, deci rezultatul obținut pentru b îl vei mări de 3 ori. Pui la loc cele 27 de timbre, adică aduni valoarea lui a cu 27 și scazi pe 27 din valoarea lui b și ai rezolvat problema.

      Ștergere