marți, 1 octombrie 2013

Rezolvare problemă clasa a IV-a (IV)

An şcolar nou, topic nou - de fapt tot cel vechi, dar alt episod.
Din păcate, observ că numărul de cereri de ajutor este la fel de mare; că părinţii nu iau atitudine, în sensul de a solicita sprijin învăţătorului clasei când constată că nu a înţeles copilul ce şi cum e cu rezolvările de probleme; că nimeni altcineva din cititorii / vizitatorii de pe aici nu ajută pe nimeni; că unele probleme care deja au rezolvări scrise nu sunt luate în seamă.
Prin urmare: postaţi, solicitaţi şi oferiţi ajutor, citiţi ce s-a mai scris... învăţaţi-i pe copii să pescuiască, nu le mai daţi peştele gata prins şi gătit...
Succes în noul an şcolar!

111 comentarii:

  1. va rog sa ma ajutati ,am si eu am un ex. Se dau nr a=11*n+3 si b=4*n+2(n este nr natural). Care este rezultatul calculului (a+b):5 ?multumesc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Adunând a+b, veţi obţine: 15n+5; de aici veţi scoate factor comun pe 5, deci expresia va deveni:
      5(3n+1); împărţită la 5 vă rămâne 3n+1.

      Ștergere
  2. va rog daca aveti putin timp sa ma ajutati cu un exercitiu la algebra : determinati numerele naturale de forma abc stiind ca a+c=3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Scrii toate variantele de a+c, care fac 3:
      1+2, 2+1, 3+0. b poate fi orice nr. natural. Acum combini variantele şi obţii:
      - 102, 112, 122, 132, 142.....
      - 201, 211, 221, 231, ....
      -300, 310, 320, 330.....

      Ștergere
    2. va rog sami ziceti ungentt cat e d=...*...+...

      Ștergere
  3. Daca ma puteti ajuta cu o problema de clasa a4 a va rog. Pentru o gradinita s-au cumparat 5 lenjerii si 5 paturi,platindu-se ,in total 395 de lei. O patura costa cu 29 de lei mai mult decat o lenjerie. Aflati cat costa o patura si cat costa o lenjerie.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Împărţind 395 la 5 veţi afla cât costă o lenjerie şi o pătură.
      Din rezultatul obţinut veţi scădea 29 şi veţi egala preţul lenjeriei cu al păturii; împărţiţi restul la 2 şi aţi găsit preţul lenjeriei; îl măriţi cu 29 şi acum ştiţi cât costă pătura.

      Ștergere
  4. multumesc din suflet, datorita dumneavoastra fetita mea a inteles exercitiul

    RăspundețiȘtergere
  5. Buan seara.va rog daca ma puteti ajuta cu acest exercitiu determina cel mai mic si cel mai mare nr natural de forma 4abcde astfel ca suma oricaror trei ordine alaturate sa fie 11.Va multumesc

    RăspundețiȘtergere
  6. am nevoie de putin ajutor la acest exercitiu .Maria are un nr de telefon scris cu 6 cifre. primele doua cifre reprezinta ziua din luna in care s-a nascut ,urmatoarele doua cifre reprezinta cea mai mare nota din sistemul de invatamant romanesc,iar ultimele doua cifre reprezinta numarul orelor unei zile

    .Stiind ca Maria s-a nascut in ultima zi din luna februarie a unui an bisect,,si ca prefixul orasului in care locuieste Maria este reprezentat de cifre ce simbolizeaza primele patru numere pare din sirul numerelor naturale,afla care este numarul de telefon al Mariei.Eu am ajuns la acest numar 0246291024 .Este corect ?Va multumesc

    RăspundețiȘtergere
  7. Aţi respectat toate cerinţele, deci numărul găsit este corect. Felicitări !

    RăspundețiȘtergere
  8. buna seara ma puteti ajuta si pe mine ?va multumesc In fiecare zi a saptamanii,numarul papadiilor din lunca Paraului s-a triplat.Cate au inflorit in fiecare din cele 7 zile,stiind ca,duminica seara,numarul lor era 72.171?

    RăspundețiȘtergere
  9. Dacă nr. păpădiilor din prima zi era x, atunci:
    ziua 2: 3x
    ziua 3: 3(x+3x)=12x
    ziua 4: 3(x+3x+12x)=48x....
    şi tot aşa până în cea de-a şaptea zi. Adunaţi păpădiile (obţinute prin acelaşi procedeu) din cele 7 zile şi, împărţind 72 171 la nr. obţinut veţi afla câte erau în prima zi. Apoi veţi tripla nr. şi veţi afla zilele următoare.

    RăspundețiȘtergere
  10. diana
    va rog frumos sa ma ajuatati si pe mine cu o problema prin metoda figurativa daca puteti.

    sa se afle nr naturale a si b stiind ca suma dintre a si jumatate din b este 16, iar suma dintre a si o treime din b este 14.
    multumesc anticipat!

    RăspundețiȘtergere
  11. madalina b
    buna ziua ,ma puteti ajuta si pe mine?
    se dau trei numere diferite de 0. se stie ca diferenta dintre primul si al doilea este agala cu diferenta dintre al doilea si al treile, iar al doilea nr este 897. Sa se afle suma celor trei numere.
    Multumesc frumos!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. am rezolvat prob ,multumim oricum
      poate altadata

      Ștergere
    2. ma poti ajuta si pe mine

      Ștergere
  12. Diana şi Mădălina, nu am mai avut timp să intru pe blog şi să vă răspund. Mai sunt de actualitate problemele voastre sau aţi reuşit să aflaţi soluţiile?

    RăspundețiȘtergere
  13. Va multumesc pentru ceea ce faceti!
    Intampin si eu necazuri la niste probleme.Ce sa facem,incercam sa scoatem copiii din dileme,asa cum putem.Nu toti ne permitem pregatire suplimentara.
    1.Razvan are bani in doua pusculite,in total 142 de lei.Dupa ce a cheltuit 48 de lei ,a abservat ca in prima pusculita I-au mai ramas trei sferturi din suma pe care o avusese,iar in a doua pusculita,jumatate.Cati lei a avut in fiecare pusculita?
    2.Fie numarul a=24681012...40.
    Calculati suma cifrelor acestui numar.
    Va multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  14. Nu știu în ce clasă este copilul dvs., deci vă voi da o sugestie de rezolvare ca pentru clasa a IV-a. (În clasele gimnaziale va învăța rezolvarea sistemelor de ecuații și totul va fi mult mai ușor).
    Pentru prima pușculiță desenați un segment de dreaptă pe care îl împărțiți în sferturi (4 părți egale), iar a doua pușculiță o veți reprezenta printr-un segment de lungime diferită, pe care îl veți împărți pe jumătate.
    a I____I___I___I____I
    b I______I______I
    Partea cheltuită, cei 48 de lei reprezintă un sfert din primul și o jumătate din al doilea segment. Dacă mai luăm încă o dată cantitatea precizată mai sus, rămânem cu 2 sferturi din a, care valorează: 142-48x2.
    Împărțind rezultatul la doi, veți afla că un sfert din prima pușculiță este 23, deci în prima pușculiță au fost 23x4 lei. Scădeți din suma totală 142-96 și veți afla câți bani au fost în a doua pușculiță.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pentru a doua, îndrumați copilul să observe că numărul este alcătuit din numerele cu soț (pare), de la 2 până la 40. Cel mai simplu e să scrie întreg numărul:
      2 4 6 8 10 12 14 16 18 20 22 24 26 28 30 32 34 36 38 40. Să observe de câte ori se repetă fiecare cifră și să facă suma cifrelor:
      de exmplu, 2 se repetă de 9 ori, deci 2x9=18... și tot așa, făcând suma tuturor cifrelor.
      Cât despre restul... nici eu nu sunt pentru pregătirea suplimentară făcută pe banii părinților, dar sunt pentru adecvarea dificultății exercițiilor la nivelul de înțelegere al fiecărui elev.
      Succes!

      Ștergere
    2. Va multumesc! Copilul este in clasa a Iva.

      Ștergere
  15. Pentru Fan Violetta:
    Numerele impare consecutive merg din doi în doi. De aceea, dacă notăm primul număr cu a, următoarele două vor fi: a+2, respectiv a+4. Reprezentarea grafică arată cam așa:
    a I_________I
    I_________I +2
    I_________I +4
    Suma celor 3 numere este 987.
    Pentru a egala cele 3 segmente, din sumă scădem 2+4, deci 6.
    Obținem că 3 segmente egale, adică 3xa=987-6
    Dacă veți împărți rezultatul obținut la 3, veți afla primul număr, apoi veți adăuga 2, respectiv 4 și le veți afla pe celelalte.
    Alt mod de rezolvare este egalarea celor 3 segmente prin mărirea lor până vor fi egale cu cel mai mare dintre ele. Adică la primul vom adăuga 4, iar la al doilea 2, în total suma va fi mărită cu 6. Împărțind acest rezultat la 3 veți afla cel de-al treilea număr, apoi veți scădea 2, respectiv 4, pentru a le calcula pe celelalte două numere.

    RăspundețiȘtergere
  16. Buna seara,revin cu doua probleme,daca se poate.
    Un grup de baieti s-au dus la rau sa se scalde.8 dintre ei au trecut inot pe celalalt mal al raului,apoi au mai trecut jumatate din cei ramasi si atunci pe malul celalalt au fost de doua ori mai multi decat cei ramasi.Cati baieti s-au dus sa se scalde?
    2.Ionut si Ioana sunt colegi de banca.Ioana spune lui Ionut:"Da-mi doua bomboane de la tine,ca sa am si eu cate ai tu."Ionut raspunde:"Da-mi patru bomboane,ca sa am de 2 ori mai mult decat ai tu".Cate bomboane are fiecare dintre cei doi copii?
    Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  17. Îmi este destul de dificil să vă ajut cu rezolvările folosind metoda grafică. Din nou,mă văd obligată să spun că cel mai simplu mod de rezolvare este cu ecuații și sisteme de ecuații.
    La prima problemă, dacă notați cu x nr. de băieți, la prima trecere rămân pe mal x-8. Mai trec x-8/2 și rămân x- (x-8)/2, ceea ce reprezintă jumătate din numărul celor de pe celălalt mal. O reprezentare grafică (pe care nu o pot face aici) v-ar ajuta să vizualizați 3 segmente egale, dintre care două valorează câte x-8/2, iar al treilea este egal cu 8. Deci, numărul total de băieți este 8x3.
    La cealaltă problemă v-aș putea ajuta doar cu rezolvarea algebrică...ceea ce nu prea este ok pentru clasa a IV-a.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc pentru promptitudine!Ar fi bine si algebric.Ma straduiesc sa-i explic,asa cum pot.Decat de loc!

      Ștergere
  18. Nu pot răspunde mereu cu promptitudine pentru că uneori nu am timp. Rezolvarea algebrică implică și calcul cu numere negative.
    Lucrurile stau cam așa: notăm cu x nr. de bomboane pe care le are Ionuț și cu y nr. de bomboane ale Ioanei.
    Prima relație ne spune că luăm 2 de la el și i le dăm ei; asfel numerele se egalează; relația se scrie:
    x-2=y+2
    A doua spune că luăm 4 de la ea și i le dăm lui. Astfel, el va avea dublu; relația se scrie:
    2*(y-4)=x+4
    Cu aceste două relații se creează un sistem de ecuații. Primul pas în rezolvare este separarea necunoscutelor în fiecare relație. Sistemul devine:
    x-y=2+2
    2y-x=4+8
    Cele două relații se adună și se obține:
    y=16.
    Înlocuind pe y, îl veți putea calcula pe x:
    x-16=4

    RăspundețiȘtergere

  19. Un tata în vârstă de 41 de ani are 4 fii:de 8 ani, de 6 ani ,de 4 ani și de 2 ani.Peste câți ani tata va avea vârsta egală cu suma vârstelor fiilor lui .
    Cu ficare an c trece, vârsta tatălui crește cu 1, iar suma vârstelor fiilor crește cu 4. Peste 7 ani, 41+7=(8+6+4+2)+4x7

    RăspundețiȘtergere
  20. Va rog dacă ma puteți ajuta la problema aceasta .Anica,florăreasa,vinde azi lalele albe și roșii, în total 78 de flori.Ea face buchete din 3 lalele albe și 4 lalele roșii și buchete din câte trei lalele roșii, folosind astfel toate florile.Știind că Anica a obținut 14 buchete de flori, să se afle câte lalele albe și câte lalele roșii a avut la dispoziție
    Dacă scrii că 78=7x9+3x5, înseamnă că a făcut 9 buchete cu câte 7 flori (deci 9x3 albe și 9x4 roșii) și 5 buchete cu câte 3 flori (dci 3x5 roșii). Faci calculele și afli ceea ce te intersează.

    RăspundețiȘtergere
  21. buna seara! am si eu o problema daca puteti sa ma ajutati va rog: radu,dan si ana au plantat impreuna 15 pomi. dan a plantat de 3 ori mai multi pomi decat radu. cati pomi a plantat fiecare copil stiind ca dan a plantat un nr par de pomi,iar ana un nr impar de pomi?

    RăspundețiȘtergere
  22. Bună seara!
    Dacă vreți și reprezentare grafică, pomii plantați de Radu - un segment de dreaptă (a) iar cei plantați de Dan un segment de 3 ori mai mare (3xa). Pomii plantați de Ana=b
    a+3xa+b=15
    4xa+b=15, de unde deducem că unul din termenii adunării (4xa) este multiplu de 4 (se împarte exact la 4).
    Variantele posibile, mai mici decât 15, sunt: 4, 8, 12. Deci avem 3 încercări de verificat posibilele soluții.
    1. 4xa=4, a=4:4, a=1 (pomi plantați de Radu) și Dan a plantat 3 pomi, soluție ce nu convine (Dan a plantat nr. par de pomi)
    2. 4xa=8, a=2 , deci Dan a plantat 6 pomi, iar Ana 7 pomi (soluție corectă)
    3. 4xa=12, a=3, Dan =9 pomi, de asemenea soluție ce nu convine

    RăspundețiȘtergere
  23. "un legumicultor a cules din gradina 100kg rosii.le-a pus in ladite in care incap 7kg,8kg,10kg de rosii.nr laditelor cu cate 10kg de rosii este cu 5 mai mare decat al celor in care incap 8 kg . cate ladite a umplut din fiecare categorie? "
    Notați cu a, b, respectiv c, nr. de lădițe din fiecare categorie. Conform enunțului problemei, se scrie:
    7xa+8xb+10xc=100
    c=b+5, deci relația de mai sus devine:
    7xa+8xb+10xb+10x5=100, adică
    7xa+18xb=50
    De aici, căutați variantele de multiplu de 7+multiplu de 18 a căror sumă să fie 50; 7+43, 14+36, 21+29, 28+22.... Așa cum se vede, a doua este varianta convenabilă, de unde :
    7xa=14, a=2, deci două lădițe a 7 kg
    18xb=36, b=2, c=7, deci....

    RăspundețiȘtergere
  24. Buna seara,va multumesc pentru tot ajutorul pe care mi l-ati dat.Va mai cer ajutorul pentru o problema,cu scuzele de rigoare.
    Tatal,mama si fiul au impreuna 85 de ani.Peste 5 ani,tata va avea cu 3 ani mai mult decat triplul varstei fiului si cu 4 ani mai mult decat mama.Cu cati ani in urma,mama avea de 10 ori varsta fiului?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Peste 5 ani, suma vârstelor celor 3 va fi 100 (85+15).
      Pentru vârsta fiului desenați un segment, notat cu "a". Vârsta tatălui va fi reprezentată prin 3 segmente egale celui de mai sus, plus o porțiune notată +3, deci 3xa+3. Vârsta mamei va fi tot din cele 3 segmente și notația -1, deci 3xa-1. Făcând suma, veți obține 7xa+3-1=100, deci 7xa=98, a=98:7. Prin urmare, peste 5 ani, fiul va avea 14 ani, tatăl 3x14+3=45 de ani, mama 45-4=41 ani. Scădeți cei 5 ani din vârsta fiecăruia și veți afla vârsta în prezent: băiatul 9, iar mama 36 ani. În urmă cu 6 ani, băiatul avea 3, iar mama 30, deci de 10 ori mai mult decât el.

      Ștergere
  25. Va rog...Primele optsprezece numere dintr-un şir sunt:
    1, 2, 0, 3, 4, 1, 5, 6, 2, 7, 8, 0, 9, 10, 1, 11, 12, 2, ...
    a) Scrieţi următorii şase termeni din şir.
    b) Pe ce loc se află în acest şir numărul 2013?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Primul pas la astfel de probleme este descoperirea regulii după care este format șirul. La acest șir se poate observa că sunt câte două numere consecutive, între care sunt intercalate 0, 1, respectiv 2. Vă scriu șirul în altă formă ca să observați regula:
      1, 2, 0/ 3, 4, 1/ 5, 6, 2/
      7, 8, 0/ 9,10, 1/11, 12, 2/
      Deci urmează....
      13,14,0/15,16,1/17,18,2
      19,20,0/21,22,1/23,24,2...
      Pentru a răspunde la b), faceți următorul raționament: dacă ar fi fost doar numerele consecutive, nr. dat ar fi pe locul 2013; introducându-se 0,1, respectiv 2, locurile se decalează astfel: 10 ajunge pe locul 14, pentru că s-au introdus alte 4 numere; 20 ajunge pe locul 29, pentru că se adaugă 9 numere (4 din prima grupă de zece și 5 din a doua grupă de zece).... și tot așa, urmăriți raționamentul până la 2013

      Ștergere
  26. Buna ziua!Lucrez cu fetita mea dintr-o culegere ,pentru testare clasa a V a.Unele din probleme ma depasesc.Daca se poate...
    La o petrecere,cele 8 persoane au servit de pe un platou cate un mar si 4 prune.Aflati cate mere si cate prune erau pe platou stiind ca la inceput numarul prunelor era de 5 ori mai mare decat al merelor,iar la final numarul acestora era de 7 ori mai mare ca al marelor.
    2.Daliana si Cristina vor sa-si graveze numele pe cate o bratara.Pretul unei consoane gravate difera de pretul unei vocale.Daliana a platit 27 euro,iar Cristina,34 euro.Cat costa gravarea unei vocale,respectiv a unei consoane?
    Va multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  27. 1. Fie numărul de mere notat cu "a"; atunci, prune au fost 5xa (5a). După ce s-au consumat 8 mere, au rămas a-8, iar prune de 7 ori mai multe, deci 7(a-8). Dar s-au consumat 32 de prune, deci folosind prima notație se poate spune că au rămas 5a-32 prune.
    Prin urmare, numărul de prune rămase poate fi exprimat în două moduri: 7(a-8) și 5a-32, expresii egale ținând cont că este vorba despre aceeași cantitate de prune.
    7a-56=5a-32 separăm necunoscuta și obțenem:
    7a-5a=56-32
    2a=24
    a=24:2. Deci au fost 12 mere și prune de 5 ori mai multe.
    2. Numărând câte consoane și câte vocale conține fiecare nume, vom obține că:
    4V+3C=27
    3V+5C=34, adunăm cele două expresii și obținem:
    7V+8C=61
    Această expresie mai poate fi scrisă și:
    7V+7C+1C=61
    Dăm factor comun 7 și descompunem pe 61 în așa fel încât unul din termeni să fie divizibil cu 7.
    7(1V+1C)+1C=56+5, deci:
    7(1V+1C)=56, de unde 1V+1C=56:7
    1C=5, iar de aici veți calcula cât costă o vocală.

    RăspundețiȘtergere

  28. Buna ,te rog sa ma ajuti si pe mine cu o problema care suna asa:Al doilea numar este cu 15 mai mare decat primul,iar al treilea este cu 15 mai mare decat dublul celui de-al doilea.Diferenta dintreprimul si al treilea numar este 105.Afla suma celor trei numere.
    Notezi primul nr. cu a, eventual desenezi pentru el un segment. Al doilea este a+15, adică un segment + o parte punctată, 15; al treilea este 2a+45. Diferența dintre al treile și primul: 2a+45-a=105
    a=105-45
    Faci scăderea și l-ai calculat pe primul. Îl mărești cu 15 și ai al doilea nr. Îl dublezi, mai adaugi 15 și l-ai calculat pe al treilea. Faci suma lor și ai rezolvat problema.

    RăspundețiȘtergere
  29. Va rog...,nu stiu unde gresesc,verificarea nu-mi iese.
    Mama are o suma de bani.Dupa ce dubleaza aceasta suma,cheltuieste 5 lei.Dubleaza apoi suma ramasa si mai cheltuieste 4 lei.Din noul rest cheltuieste 1/4 si inca 6 lei.Ea constata ca I-au mai ramas 96 lei.Cati lei a avut mama?

    RăspundețiȘtergere
  30. Faci drumul invers: 96+6=102, care reprezintă 3 sferturi din suma anterioară; deci un sfert este 102:3=34, ceea ce înseamnă că suma a fost 136. Adaugi 4 și obții 140, deci înainte de a fi dublată, suma fusese 70; aduni 5, deci au fost 75 lei, care înainte de a fi dublată a fost inițial 37,5 lei.

    RăspundețiȘtergere
  31. Pentru Andrei Malaescu:
    Principiul de rezolvare a acestui tip de probleme constă în următoarele etape: 1. în fiecare relație de împărțire se aplică teorema împărțirii cu rest (D=CxÎ+R); 2. se înlocuiește în cealaltă expresie (sumă sau diferență)
    Iată:
    1. a=9b+22
    în a+b=252, se înlocuiește a și rezultă:
    9b+22+b=252
    10b=252-22
    Împarți rezultatul la 10 și ai aflat al doilea nr., apoi îl calculezi pe primul.
    2. a=8b+8
    8b+8-b=106
    7b=106-8
    7b=98
    b=98:7, apoi calculezi a

    RăspundețiȘtergere
  32. "suma a trei numere este 1000.afla numerele,stiind ca al treilea este de trei ori mai mare decat primul numar,dar de doua ori mai mic decat al doilea numar . va rog sa ma ajutati"
    Dacă dorești să faci și reprezentarea grafică, primul nr. se reprezintă printr-un segment de dreaptă, al doilea de 6 ori mai mare, iar al treilea de 3 ori mai mare decât primul. Suma lor este 1000, deci- dacă numerele sunt a, b, c se va scrie:
    10xa=1000
    a=1000: 10, iar cu acest rezultat le puteți calcula și pe celelalte două.

    RăspundețiȘtergere
  33. Perimetrul unui dreptunghi este de 468 m. Știind că lățimea este jumătate din lungime, află lungimea și lățimea dreptunghiului.
    Dacă veți considera lățimea ca fiind notată cu "a", atunci lungimea va fi egală cu 2xa, iar perimetrul va fi 6xa=468, de unde a=468:6; făcând calculul veți afla lățimea și dublând rezultatul veți afla lungimea.

    RăspundețiȘtergere
  34. Buna seara,daca se poate o intrebare pentru lb.romana.Scrieti cuvantul' zilei ' altfel.Nu stiu unde as putea scrie in alta parte.

    RăspundețiȘtergere
  35. Nu pot fi de ajutor cu un răspuns pentru că nu înțeleg cerința: ce înseamnă "altfel"? Cu litere mari de tipar, cu litere îngroșate.... de la dreapta la stânga....?

    RăspundețiȘtergere
  36. "Buna ziua
    As dori sa stiu cum se poate rezolva cu segmente urmatoarea prob.: un elev citeste 3/5 dintr-o carte. Daca ami citeste 30 de pagini atunci ar fi 2/3 din carte. Cate pagini are cartea?
    Cu ecuatie am facut-o dar ei nu au invatat inca aducerea la numitor comun Multumesc frumos "
    Desenați un segment de 15 cm sau de 15 pătrățele pe caietul de matematică. Reprezentați pe el cele 3/5 citite (vor fi 9 pătrățele sau cm, adică 9/15); vă sugerez să folosiți culori sau moduri diferite de hașurare; pe același segment veți reprezenta și cele 2/3 (vor fi 10 pătrățele sau cm, adică 10/15). Diferența 10/15-9/15 este egală cu 30, deci 1/15 din carte =30, ceea ce înseamnă că toată cartea are 15x30 pagini.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc din suflet pentru explicatie.
      Aici a fost mai greu .
      O zi minunata

      Ștergere
  37. Perimetrul unui paralelogram este de 146 cm stiind ca o latura are lungimea cu 16 cm mai mare decat dublul lungimii laturii alaturate ei, calculeaza lungimile laturilor paralelogramului .
    Enunțul problemei spune că lungimea este de două ori mai mare decât lățimea+16cm.
    L=2l+16
    P=2L+2l, ceea ce, înlocuind L cu expresia de mai sus, se va scrie:
    P=2(2l+16)+2l
    P=4l+32+2l, deci:
    6l+32=146
    6l=146-32
    Împărțind rezultatul la 6 vei afla lățimea dreptunghiului; dublezi, aduni cu 16 și vei avea valoarea lungimii.

    RăspundețiȘtergere
  38. Buna ziua! Am o problema si imi da mare batai de cap.
    Într-un grup de copii, numărul băieţilor este de două ori mai mare decât numărul fetelor. Dacă din grup ar pleca 6 băieţi şi ar mai veni 3 fete, atunci numărul băieţilor ar fi egal cu cel al fetelor. Să se afle numărul de băieţi din grup.
    Multumesc anticipat!

    RăspundețiȘtergere
  39. Buna ziua .Va rog sa ma ajutati in rezolvarea acestei probleme de cl a4-a(exista o formula ?). Mulumesc.Se formeaz? ?irul de numere 34,334,344,3334,3444…Cate cifre de 3 are numarul de pe locul 2008 ?

    RăspundețiȘtergere
  40. La problemele cu șiruri trebuie descoperită/dedusă regula după care se formează șirul, apoi se găsește termenul solicitat de problemă: numărul de pe locul impar (primul, al treilea, al cincilea....) este format dintr-un 3 și una, două, trei..."n" cifre de 4; numărul de pe locul par (al doilea, al patrulea, al șaselea....) este format din două, trei, patru... "n" cifre de 3 și o cifră de 4. Pe locul 2008, fiind loc nr. par va fi un nr. ce respectă regula din urmă. De aici, trebuie să observe o altă regulă câte cifre de 3 sunt:
    34, 334, 344, 3334, 3444, 33334, 34444, 333334....
    Nr. de pe locul 2 are două
    nr. de pe locul 4 are trei
    nr. de pe locul 6 are patru.... regula ar fi : (locul+2):2, deci pentru 2008 avem: (2008+2):2=2010:2=1005 cifre de 3

    RăspundețiȘtergere
  41. buna! un paralelogram are perimetrul de 842cm, iar o latura de 98cm sa se afle cealalta latura

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. buna! ma ajutati si pe mine...un teren in forma deparalelogram are cele doua laturi de 320m si 180m .sa se afle perimetrul terenului

      Ștergere
    2. Notează latura a cărei lungime nu o cunoști cu "a". Perimetrul= 2x98+2xa=842
      2xa=842-2x98
      Faci calculul, împarți rezultatul la 2 și ai obținut "a".

      Ștergere
    3. P=2x320+2x180. Faci calculele și ai aflat perimetrul.

      Ștergere
  42. O piramida are baza in forma de patrat.Perimetrul unei fete laterale este de 60cm,iar muchiile au cate 20cm.Afla perimetrul.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. perimetrul bazei.

      Ștergere
    2. Perimetrul unei fețe laterale= 20x2+l, unde l reprezintă muchia bazei.
      l=60-40, deci latura pătratului de la bază =20cm
      P bazei = 4xl, deci 4x20

      Ștergere
  43. Aflati perimetrul uni dreptunghi care are lungimea egala cu suma numerelor 23 si 25 ,iar latimea de doua ori mai mica.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. L=23+25
      l= rezultatul obținut mai sus : 2
      P=2xL+2xl
      După ce ai calculat Lși l le înlocuiești în formula perimetrului, faci calculele și ai rezolvat problema.

      Ștergere
  44. La un concurs de alergare baietii trebuie sa parcurga de 5 ori traseul in forma de patrat cu latura de 75 m.Care este distanta parcursa de baieti?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Calculezi perimetrul pătratului și îl mărești de 5 ori.

      Ștergere
  45. va rog imi aratati cum se rezolva aceasta problema : la un concurs de alergare baietii trebuie sa parcurga de 5 ori traseul in forma de patrat cu latura de 75 m

    RăspundețiȘtergere
  46. Ai rezolvarea un pic mai sus. Sper că nu vrei să îți fac eu și calculele.

    RăspundețiȘtergere
  47. cand tatal meu avea 28 de ani eu aveam de 2 ani acum tata este de 2 ori mai invarsta afla cele doua varste

    RăspundețiȘtergere
  48. diferența dintre cele două vârste este de 26 de ani
    dublând, obținem 52
    deci, când copilul va avea 26 de ani, tatăl va avea 52

    RăspundețiȘtergere
  49. "Daca 9 caiete costa 28,8 lei . Aflati cat costa 15 caiete"
    Un caiet costă 28,8:9, iar 15 caiete costă de 15 ori mai mult.

    RăspundețiȘtergere
  50. latimea si lungimea unui dreptunghi sunt exprimate prin numere naturale pare consecutive,iar semiperimetrul este de 982 m.aflati perimetrul,lungimea si latimea dreptunghiului.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Semiperimetrul = L+l=982
      Dacă sunt numere pare consecutive, înseamnă că L=l+2
      Scăzând 982-2, le vei egala.
      980:2 și ai aflat lățimea; o mărești cu 2 și ai lungimea
      Perimetrul este dublul semiperimetrului

      Ștergere
  51. Doresc si eu un ajutor la urmatoarea problema daca se poate:Trei sferturi dintr-un nr este egal cu 3.Afla numarul

    RăspundețiȘtergere
  52. Dacă trei sferturi din număr=3, atunci un singur sfert =3:3=1
    Numărul întreg are 4 sferturi, deci este egal cu 4x1=4

    RăspundețiȘtergere
  53. Umpic de ajutor va rog? :D
    Intru-un grup de copii numarul b (baietilor) este de 4 ori mai mare decat numarul f (fetelor) din grup pleaca 4b si 4f si raman de 7 ori mai multi b decat f.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Răspunsul la postările din 2014, la cea numerotată cu V.

      Ștergere
  54. va rog f sa ma ajutati la tema ; Laturile alaturate ale unui paralelogram sunt nr consecutive pare .Daca perimetrul este 304m,aflata laturile

    RăspundețiȘtergere
  55. Răspunsul la postările din 2014, la cea numerotată cu V.

    RăspundețiȘtergere
  56. ajutatima varog laturile unui trapez sunt exprimate prin numere consecutive pare.afla fiecare latura stind ca perimetru este de 1144 cm

    RăspundețiȘtergere
  57. ajutatima varog laturile unui trapez sunt exprimate prin numere consecutive pare.afla fiecare latura stind ca perimetru este de 1144 cm

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Răspunsul la postarea din 2014, cu acelați titlu, cu nr. (V

      Ștergere
  58. compune o problema de impartire si una de inmultire dupa dialogul copiilor din imagine eu am 44 de cuburi eu am de 2 ori mai multe decat tine

    RăspundețiȘtergere
  59. Buna am o problema ( clasa a4a ) la mate. : Suma a 4 nr. naturale e 67. Daca din fiecare se scade acelasi nr. , se obtin nr : 9 , 15 , 11, 12. Afla cele 4 nr .

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aduni 9+15+11+12=47.Apoi scazi 47 din 67 și apoi împărți ce ți dat la 4 și ai aflat numerele.și apoi faci ex.a+9=?

      Ștergere
  60. Noteaza cu "a" sau deseneaza un segment de dreapta pentru numarul care se scade. Fiecare din cele 4 numere naturale se va scrie: a+9, a+15, a+11, respectiv a+12. Sau, in cazul desenului, segmentul+fiecare nr. de completare.
    Suma celor 4 numere: 4xa+9+15+11+12=67
    4xa=67-47,
    de aici se afla a, si se reconstituie fiecare dintre numerele date.

    RăspundețiȘtergere
  61. Bună. Mă poți ajuta la compunerea unei probleme după ex. a-(b+c+d)=

    RăspundețiȘtergere
  62. Alegi intai categoria: mere, baloane, grau...
    a este cantitatea mare, totalul, din care scazi succesiv cantitatile b, c, d, vandute/ consumate in zile diferite, in etape diferite.

    RăspundețiȘtergere
  63. Clasa a 4a, cum se rezolva? Daca 4a+3b+7c=24, iar 7a+9b+c=42, calculati a+b+c.Multumesc

    RăspundețiȘtergere
  64. Pentru numerotarea paginilor unei carti s-au folosit 777 de cifre Cate pagini are cartea?

    RăspundețiȘtergere
  65. va rog sa ma ajutati sa rezolv problema 4+a+b+c+d+e care sa fie cel mai mic si suma oricaror 3 ordine alaturate sa fie 11

    RăspundețiȘtergere
  66. Nu cerd că este corect enunțul problemei sau nu îl înțeleg eu. Cine să fie cel mai mic? Despre ce ordine vorbim?

    RăspundețiȘtergere
  67. Răspunsuri
    1. Nu înțeleg cerința, de aceea nu te pot ajuta.

      Ștergere
  68. Suma a 10 numere naturale pare consecutive este un sfert din sfertul numărului 2560.
    Calculaţi cele 10 numere.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. 2560:4 = sfertul
      (2560:4):4 = un sfert din sfertul...
      numerele naturale pare, consecutive, merg din 2 în doi
      dacă primul este a, atunci avem: a+2, a+4, a+6, a+8, a+10....a+18
      Faci suma lor, o egalezi cu sfertul sfertului și calculezi a (primul număr); apoi le găsești pe celelalte 9

      Ștergere
  69. Dacă mics orăm perimetrul unui pătrat cu 40 m, ob tinem un pătrat cu latura cât 1/3 din
    latura pătratului ini tial. Care a fost latura pătratului ini tial?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dacă perimetrul a fost micșorat cu 40 m, înseamnă că fiecare latură a fost micșorată cu 40:4= 10 m
      Latura noului pătrat este 1/3 din cea a pătratului inițial, deci este cu 2/3 mai mică.
      2/3 = 10 m, deci 1/3= 5m. Latura inițială era 3/3=5x3=15 m

      Ștergere
  70. Buna ziua si scuzati deranjul cauzat. Am o problema de matematica care imi da batai de cap si as dori un ajutor.
    " un elev rezilva intr-o saptamana 1/3 din problemele suplimentare date si inca 6,a doua saptamana 1/4 din rest si inca 9 probleme, a treia saptamana 4/6 din rest si ultimele 30 de probleme. Cate probleme a avut de rezolvat si cate a rezolvat in fiecare saptamana.
    Multumesc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bună seara! Îmi este un pic dificil, nu știu dacă pot face un desen ajutător, dar hai să vedem ce iese.
      ______/______/______/ nr. total de probleme, din care rezolvă 1/3 +6, parte pe care o și scădem din desen
      ___/___/___/___/
      ce rămâne (restul 1), împărțim în 4 părți egale, din care luăm 1/4+9
      din nou desenăm ce rămâne (restul 2), împărțit în 6 părți egale
      _/_/_/_/_/_/
      scădem 4/6 și rămânem cu 2/6 (restul 3)= 30 de probleme
      Deci, 1/6 din restul 2 = 15 probleme, iar restul 2 (cele 6/6)=15x6
      La rezultatul obținut adăugați cele 9 probleme și veți obține 3/4 din restul 1; prin împărțire la 3 aflați 1/4 din el, apoi x4 și aflați restul 1 în întregime.
      Procedați la fel ca mai sus: adăugați cele 6 probleme la rezultat și aveți 2/3 din total; aflați 1/3, apoi totalul 3/3.
      Se numește metoda mersului invers, sper că înțelegeți de ce.

      Ștergere
  71. Suma vârstelor a mamei si fiului este de 51 de ani. Peste cati ani suma vârstelor lor va fi egală cu 59 de ani?

    RăspundețiȘtergere
  72. Diferența dintre cele două sume este 8. 8 ani:2 persoane= 4 ani

    RăspundețiȘtergere
  73. Care este numaruk minim de bomboane pe care ar trebui sa-l avem astfel incat: 1. Daca punem bomboanele in cutii de 30 ne raman 13 si
    2. Daca punem bomboanele in cutii se 24 ne raman 7.
    Multumesc

    RăspundețiȘtergere
  74. Metoda de rezolvare a acestei probleme se învață în clasa a V-a, la noțiunile despre divizibilitate, cel mai mare divizor comun, cel mai mic multiplu comun....

    RăspundețiȘtergere