duminică, 29 iunie 2014

Încă o ispravă... nonformală

Mă uit pe-aici și văd că n-am mai scris din octombrie, de la ZEN. Întâmplarea (?) face să revin acum, în iunie, tot cu Zile dedicate Educației Nonformale. Fiindcă am avut curs la CCD, curs care a stârnit entuziasm. Și fiindcă Ligia, inimoasă și creativă cum o știam, a propus în eseul ei de evaluare să lase o pagină goală, pe care să o completeze, rând pe rând, cine mai dorește... A fost un curs special, fiindcă am avut plăcerea să lucrez cu oameni speciali, care au creat momente speciale: am avut clătite, cireșe, covrigi, dulceață, cafenea, mișcare, parc, desen, lacrimi, vorbe, zâmbete, muzică, un invitat special (Miruna), cel mai tânăr participant (Anca)... vedeți mai jos, fiindcă multe nu se pot descrie doar în cuvinte....























Iată cursul, povestit de Ligia:


           Azi e o zi buna pentru … nonformal .
    Prima  zi, 23 iunie 2014 , cautand in geanta am zarit prima data unul dintre pixuri  si  nelipsita  agenda . Ne prezentam prin intermediul  acelui obiect  gasit  intamplator in geanta si care  desigur ma reprezinta . Nu m-am gandit niciodata  pana  acum , ca un simplu si banal  pix ma reprezinta . Pare un obiect  mic si neinsemnat  dar eu nu plec nicaieri fara el pentru ca imi  place sa iau notite  . Atunci cand  citesc o carte si pur si simplu este un citat sau un simplu paragraf  il notez intr-un  caietel sau agenda cu scopul de a-l  folosi  la o activitate . Banalul pix poate deveni “ bagheta dirijorului “ , batul vorbitor  , poate fi motorul care pune in miscare  tot ce ne propunem .                                                                 Vreau sa povestesc o poveste [ STORYTELLING sau ARTA  POVESTIRII ] , mai intai imi fac un mic plan  pornind de la cateva elemente [ cuvinte ] alese dinainte sau la intamplare si ma intorc din nou la PIX . Metoda aceasta poate fi folosita atat in scop formativ/ educational  cat si terapeutic . Avand parteneriat cu grupa mijlocie de la Gradinita cu program normal Badulesti , merg adesea si le povestesc diferite povesti , aici am aplicat cu succes aceasta metoda nonformala  , copii adora sa continue povestirea si chiar sa  improvizeze schimband actiunea sau finalul .
    Ce  am adorat la acest curs  ?  ideea de interactiune , posibilitatea  de a  lucra in echipa  , am invatat lucruri noi care pot fi aplicate concret  in diferite  activitati , am devenit ca o familie  . Am povestit , ne-am jucat , am desenat sau macar am incercat , am socializat  si am rezonat  pe aceeasi lungime de unda cu cei din jur , ne-am distrat enorm  chiar si atunci cand primeam pedepse , am baut cafea impreuna , am servit cirese , covrigi ,clatite , dulceata …………..
    Nu  am simtit ca am participat la cursuri ,  senzatia mea a fost ca sunt intr-un spatiu de relaxare  unde am venit pentru a-mi incarca bateriile .  A fost ca o zi de mare sarbatoare cand familia  se strange in jurul mesei nu neaparat pentru a manca ci pentru a se simti bine  pentru a  dezbate anumite subiecte intr-un mediu relaxant .  Asa  am vazut eu ‘’ CAFENEAUA  PUBLICA ‘’ . Am dezbatut un anume subiect  intr-un mediu relaxant  care a permis participantilor  sa relationeze mai mult si mai usor . Este o metoda buna de consultare si participare la luarea deciziilor . Grupul meu a avut cea mai potrivita tema ‘’ AM UN PITIC ‘’ . Celelalte  grupuri au avut alte teme de discutie  de asemeni foarte interesante .  Am inteles ca mai multe persoane  pot avea opinii diferite  referitor la o tema  ca nu toti percepem  lucrurile  la fel ‘’ mai multi ochi pot privi un lucru  dar nu vor   percepe  la fel  mesajul transmis ‘’ .
    O alta zi o alta tema  dar pe nesimtite  comunicam si  schimbam  impresii ….. ‘’ TOTUL IN DOUA  MINUTE ‘’ …. Ce  mi-a placut mai mult la ziua de ieri ? si batul  vorbitor schimba firul epic al povestirii .
    Mi-a placut totul dar este relativ greu sa transform in cuvinte  sentimente , stari de moment ,  tot ce am descoperit sau redescoperit  parcurgand acest curs de formare . Nu mai stiu ce anume a fost  strict formativ / educational , terapeutic , relaxant …….. ………
    Am trait intr-o lume de poveste [ nonformal] , un spatiu  atemporal [ OPEN SPACE] , cu personaje cunoscute dar care in fiecare zi jucand un alt rol [STORYCOLLECTNG ] , in care ‘’PLANUL DE ACTIUNE IN CINCI PASI ‘’ poate fi realizat este sufficient sa – ti doresti cu ardoare si………………totul are un final chiar si in povesti .
     A fost o ultima zi in care tot prin intermediul unui joc ne-am spus bun ramas .

      Nu stiu ce au scris colegele in eseu dar imi doresc sa fie o alta zi de curs si impreuna  sa concepem pe bucati aceasta povestire . Deja simt lipsa grupului , sunt in pana de idei [ cuvinte ] si vreau sa pasez sarcina mai departe oferind      ‘’ PIXUL ‘’ care ma caracterizeaza celor care il doresc .
    Am participat cu drag stiind la ce cursuri veneam si mi-am dat seama ca acum a fost mult , mult mai placut decat  prima data , am asimilat mai multe cunostinte  si am fost mai relaxata .
   Pentru toate acestea  meritul enorm l-au avut formatoarele pentru m-au facut sa ma simt la cursuri ca in vacanta mult dorita dar din pacate mult asteptata .
   Pentru o saptamana nu am realizat ca in fata sau in grupul nostru se afla un Director de CCD  ci un prieten drag care nu a ezitat  cand a fost cazul sa deseneze cu noi , sa rada cu noi , chiar sa se aseze pe covor impreuna cu noi.

        AR FI MULTE DE SPUS SI DE SCRIS  DAR NU VREAU SA PEDEPSESC  O ‘’ FORMATOARE ‘’ DRAGA  SA CITEASCA  ORE INTREGI .


                                  BIBLIOTECAR  SCOLAR ,
                                     ISPAS  LIGIA  LUCIA
De aici, aveți cuvântul!
           

4 comentarii:

  1. Interesată de dezvoltarea personală și motivată de experiența participării la alte cursuri ale uneia dintre formatoare, am ales să-mi petrec prima săptămână de vacanță la acest curs.
    În prima zi m-am prezentat pornind de la un obiect pe care îl aveam în geantă și am ascultat ce a spus fiecare particiantă despre sine, folosindu-se de obiectul care o reprezenta. Acum îmi dau seama că nu țin minte prea multe nume, dar îmi amintesc figurile și că trusa de farduri, ochelarii sau cheile de la mașină le caracterizau pe unele dintre ele. Am constatat că am definit așteptările. Ne-am definit așteptările , am formulat regulile și sancțiunile după care urma să funcționeze grupul nostru timp de 4 zile. Și au fost respectate chiar și sancțiunile. Așa am avut o ultimă zi bogată în dulciuri oferite de cei care au încălcat regulile. Aș putea să fac și eu asta în clasă . Ne-am grupat apoi după interese, preocupări, gusturi, zodii și iar am aflat și am reținut cine are câte ceva în comun cu mine.
    Am auzit aici despre storry-zaruri, niște cuburi care te ajută să scrii o poveste. Datorită lor am aflat care erau cele mai creative povestitoare dintre noi și m-am gândit să confecționez și eu unele pentru a da cuvinte de sprijin pentru compunerile copiilor sau pentru alte activități.
    A doua zi a început în parc. Am început povestind despre ziua de luni, cu ajutorul bățului vorbitor și am continuat jucându-ne cu niște bețe mici, strâmbe, inegale, cu ajutorul cărora am redescoperit că este important să fim atenți la mișcările celor de lângă noi și că e nevoie de cineva care să ne coordoneze , ca să fim eficienți . Aceeași nevoie am simțit-o când am jucat ”Vânătoarea de comori”, unde n-am prea ajuns la comoară, pentru că cele din grupul meu am plecat fiecare de capul ei în căutatea indiciilor. Cu toate acestea , a fost cel mai interesant joc la care am participat. Am continuat cu ”Cafeneaua ideilor”, unde m-am simțit ca în liceu.
    Am făcut planuri de acțiune în cinci pași, cu care ocazie o bibliotecară mi-a dat o idee la care nu mă gândisem, care să mă ajute să îmi îndeplinesc prima dorință (în ordinea priorităților). Am comentat versuri pe care le-am ascultat apoi cântate de artiști, și așa am auzit cea mai frumoasă melodie din vara asta, ”Nebunul de alb”, interpretată de Emeric Imre Ne-am reprezentat prin desen și am făcut Flashmob, eseuri de 5 minute, am oferit daruri și am primit complimente.
    Am fost la școală și nimeni nu ne-a predat. Cu toate astea am învățat multe.Mai multe decât așteptările pe care le-am lipit în „copac” în prima zi.

    RăspundețiȘtergere
  2. Sunt momente ȋn viaţă când uiţi că ai aripi, când uiţi să zbori.
    Creştem şi uităm să fim copii, să trăim emoţii, să-i auzim pe cei de lângă noi fără ca ei să ne vorbească. Uităm să ne ȋnălţăm privirea spre cer şi să ne punem o dorinţă atunci când vedem o stea căzând. De prea multe ori uităm să fim NOI.
    Mi-e greu să scriu impresii despre o experienţă atât de interesantă cum a fost acest curs. Am ȋnvăţat că a fi nonformal nu este o excentricitate, cum ar spune unii. Este doar un alt fel de a ne deschide sufletul şi mintea, de a face lucrurile frumoase şi mai frumoase, de a schimba monotonia ȋn sentiment de bine.
    Am descoperit ca nu poţi fi doar nonformal, sau doar formal. Trebuie să existe acea complementaritate ce ne face interesanţi, ce captează atenţia celor din jur, ce face ca ochii tuturor să se ȋndrepte spre noi. Acel CEVA ce pe noi ne face mai interesanţi, mai greu de uitat.
    E greu de crezut că din trei cuvinte poţi aşterne pe hârtie o poveste atât de interesantă ȋncât, pentru acea jumătate de pagină scrisă de tine, să faci o sală de oameni să te asculte şi la sfârşit să te aplaude.
    Am ȋnvăţat că un simplu băţ te apropie şi te face să fii atent pentru o clipă ȋn plus la cel de lângă tine, care devine complicele tău ȋntr-un simplu joc. Un cerc poate deveni o formă de relaxare şi privirea ȋndreptată spre fiecare persoană devine ”vorbă” şi noi copii “adulţi” , redescoperim că ne place să ne jucăm.
    Şi cu toate astea, “D-zeu nu apare la ştiri” “În fiecare zi” şi “Azi nu” sunt “Nebun de alb”, dar trăiesc totul cu “Onoare” , chiar dacă “Am un pitic” ce uneori se supără pe cei ce uită că “Mă-ta are cratimă” . Şi aşa am ȋnvăţat ȋncă un lucru surprinzător de interesant: muzica poate fi educativă.
    Mi-am adus aminte ce ȋnseamnă să dăruiesc fără să aştept ceva ȋn schimb, dar să şi primesc de la un necunoscut ceva ce mă reprezintă. Am ȋnţeles că pot face “lucruri mari” ȋn doar 2 minute şi că pot să-mi fac un plan de acţiune ȋn 5 paşi.
    În aceste patru zile am ȋnvăţate lucruri noi, am ȋnvăţat să socializez altfel decât formal şi am legat prietenii cu oameni la fel de nonformali ca mine. Am descoperit omul nonformal din mine. Am ȋnţeles că trupul nostru nu este altceva decât gândirea ȋnsăşi, iar rigiditatea sa nu este neapărat rigiditatea minţii noastre, ci doar constrângerile unei societăţi inerte ȋn care trăim. O societate pe care noi o putem schimba făcând fiecare câte un mic pas.
    Mi-am amintit că am aripi. Nu erau frânte, erau doar ȋnchise şi eu uitasem să zbor, să mă ȋnalţ asemeni unui pescăruş care doreşte să-şi depăşească propria condiţie, cu riscul de a fi alungat de bătrânii din stol. Pentru o clipă am realizat că ȋn sufletul meu e o fărâmă din “Pescăruşul Jonathan Livingston”, cel mai nonformal pescăruş despre care am citit şi care trăieşte ȋn noi toţi.
    În aceste patru zile am descoperit că putem dărui făsă să primim, că putem lăcrima pentru o clipă de fericire trăită, că putem construi prietenii ce vor dura mai mult decât am fi crezut noi. Am ȋnvăţat să redescopăr copilul din mine, acel copil care se ascunsese ȋn cele mai ȋntunecate unghere ale sufletului.
    Am ȋnvăţat să fiu EU.

    RăspundețiȘtergere
  3. A fost întâi o ofertă de cursuri… Am găsit numele a două formatoare: Aurora Solomon şi Liliana Chivulescu.
    Aurora Albescu (Solomon), colega şi prietena mea de la Liceul pedagogic- Târgovişte.
    Liliana Chivulescu, un nume cu rezonanţă în CCD, dar pe care nu o cunoscusem.
    Denumirea cursului? “Pentru o educaţie nonformală”.
    ”Interesant!”, mi-am spus şi… m-am înscris.
    De ce am simţit nevoia? Probabil fiindcă simţeam că trebuie să schimb ceva: la mine , ca persoană, în activitatea mea cu copiii, în relaţionarea cu cei din jur.Da, eu care sunt o fire conservatoare, cu principii şi reguli prestabilite, cu un cod de urmat în orice situaţie, îmi dau seama că trebuie s ă evadez, să zbor mai mult, mai liber şi… mai eficient.Dar acum mă întreb: de ce a trebuit să treacă atâta timp sau ce anume m-a determinat s-o fac acum? Să dau un răspuns: ACEST CURS, pe care l-am perceput ca pe o şedinţă de consiliere psihologică. Liliana şi Aurora( Neno, cum îi spuneam în liceu) mi-au deschis noi orizonturi, noi drumuri în procesul de autocunoaştere, de dezvoltare personală, dar şi în profesie.Mi-au dat “teme” de meditaţie, de reflecţie, de introspecţie, de noi abordări oricând şi oriunde.
    Şi, aşa cum spunea Graffiti, “Cel mai bun moment de a te apuca de ceva este tot timpul ACUM”.
    La curs, am învăţat metode, tehnici, am aplicat teste ( jocul cu zaruri, “Totul în două minute”, “Vânătorii de comori”, “Planul de acţiune în cinci paşi”, etc.), am transmis mesaje prin obiecte, prin cuvinte, am dat valoare muncii în echipă. Am făcut pledoarii pentru FORMAL, pentru NONFORMAL, pentru COMPLEMENTARITATE.
    Personal, în munca cu copiii, consider că, deşi educaţia nonformală e diferită de cea formală, atât prin conţinut, cât şi prin formele de realizare, ele trebuie să aibă acelaşi scop; trebuie să dăm mai multă flexibilitate curriculumului; trebuie să ţinem cont că “analfabeţii viitorului nu vor mai fi cei ce nu ştiu să citească, ci cei care nu ştiu să înveţe, să se dezveţe şi să reînveţe”.
    De asemenea, mi-am dat seama că trebuie să abordăm altfel COPILUL, să nu-i îngrădim personalitatea, să-l inţelegem, să-i decodăm fiecare gest sau comportament şi să acţionăm ca atare, să-i deschidem drumuri noi spre creativitate, spre inovaţie . Să nu uităm că “Educaţia este ceea ce rămâne după ce am uitat tot ce am învaţat la şcoală”( Albert Einstein).



    Şi acum pot spune că lucrul, obiectul de care nu m-aş putea lipsi în nicio zi, nu e nici pixul, nici agenda şi nici telefonul, ci abilitatea de a mă descurca oriunde şi oricând, de a găsi şi a crea soluţii: pentru mine, pentru copii, pentru societate.
    Mulţumesc Liliana, mulţumesc Neno!

    RăspundețiȘtergere

  4. N-am să încep prin a-mi imputa, cum ar fi normal în cazul unei anumite reticențe în ceea ce privește prezența mea la acest curs de perfecționare, ci prin a-mi motiva inconsecvența mea prin faptul că în scurt timp se va încheia o etapă importantă din viața mea. (pensionarea).
    Nu credeam că voi încerca acel sentiment bizar de bucurie-tristețe, mâhnire- mulțumire, de altfel omenesc, care se accentuează pe zi ce trece și se apropie momentul. Când am primit e-mailul de la Casa Corpului Didactic, mi-am pus întrebarea dacă constituie un beneficiu, dacă mă voi descurca respectabil, deoarece aceste metode de educație nonformală constituie pentru mine o noutate, deși pe unele le-am utilizat în activitatea pe care o desfășor. Dar participarea mea la acest curs a demonstrat contrariul. Am înțeles, încă o dată, că este avantajos să-mi acord ceea ce sufletul îmi cere: o întrevedere în parc în compania colegelor de breaslă, o întălnire la o cafenea, sau poate, o reunire într-un cadru festiv, activități pe care le-am desfășurat de- a lungul anilor, unele mai reușite, altele mai puțin, dar care îmi vor lipsi.
    Nu-mi vor lipsi numai aceste activități educative, ci și oamenii, și cărțile pe care le-am considerat ca și proprii ”copii”. Împreună cu utilizatorii le-am purtat de grijă, le-am curățat de praf, le-am recondiționat, le-am apărat de foc , de apă și de răufăcători, le- am dat viață, aș putea spune. Ce poate fi mai frumos decât o poveste care nu poate exista fără povestitor și fără public, care istorisire, implică emoții, experiențe individuale și de grup, valori și cu siguranță, multiple soluții(Storytelling)?. Nu poate fi trecută cu vederea nici ”Cafeneaua publică(literară)”, metodă de dialog activ, schimb de informații și găsire de soluții creative, de acțiune, pe care am experimentat-o la curs și consider că este benefică, deoarece admite o dezbatere relaxată a unui subiect, permițănd o interacțiune mare și relații apropiate între participanți. Un alt mod de a transmite un mesaj este ”Facilitarea grafică”, folosind imagini și cuvinte pentru a face schimb de idei și pentru a crea legături.
    Toate aceste metode pe care se sprijină educația nonformală sunt centrate pe beneficiar și pe nevoile reale de învățare, au obiective clare de învățare, sunt adaptate comunității, grupului și individului, se bazează pe acumulare de noi cunoștințe, abilități, presupun un proces de reflecție,etc.
    Încerc și eu să reflectez și să îmi amintesc câteva dintre argumentele studiate și descoperite, pentru o educație nonformală: holistică, diversă, multiculturală, continuă, complementară, distractivă, interactivă, voluntară, accesibilă, formativă, creativă, atractivă,etc, motivare ce mă îndreptățește să tind către această formă de exprimare, să o experimentez și să o aplic mai departe, indiferent de vârstă, sau alte asemenea opreliști.
    Astfel se termină povestea mea. Vă mulțumesc!
    Bibliotecar,
    Nicoară Maria

    RăspundețiȘtergere